[Crònica] Com més temps passa, millor escriu Salvador Dalí. I com més
contemplem les seves teles, millor les imita, descarada, la delirant geologia
del Cap de Creus. Ambdós fenòmens els explica Malebranche ja que segons ell veiem
el món amb els ulls de l’ànima. Uns ulls que ja han après a descobrir la
tragèdia amagada en l’Àngelus de
Millet, a reconèixer la centralitat còsmica de l’estació de Perpinyà, la
transcendència antiromàntica del mètode paranoico-crític o a mesurar les
relacions entre pares i fills amb el mite terrible de Guillem Tell —el conte Les
llibertats helvètiques de Monzó, per exemple, n’és una bona mostra—. Vet
aquí algunes qüestions inquietants com les antenes d’un bigoti.
Salvador Dalí clamava en la
seva joventut, subjugat per les immenses possibilitats creatives de les
avantguardes europees, contra “la manca absoluta de joventut dels nostres joves”
en el Manifest groc del 1928, contra “els
bons sentiments del gran porc, el gran pederasta, l’immens putrefacte pelut, l’Àngel
Guimerà” a Posició moral del surrealisme
—Hèlix de 1930— o contra Paul Valéry–“es
un puerco. Presenta todos los signos de la peor clase de putrefacción (su
intelectualismo es de lo más aburrido si cabe)” en la correspondència amb
Federico García Lorca d’aquells anys. Més tard, com és sabut, ja més granat, després
de la Guerra Civil
Espanyola i de la Segona
Guerra Mundial i, sobretot, després de la sonora trompada amb
André Breton i el grup surrealista, el pintor català va transformar-se
lliurant-se a la producció d’una pintura desconcertant —molt contestada i fins
i tot menyspreada avui— i a vindicar provocativament el règim del general
Franco i a celebrar l’apoteosi del dòlar i del seu sistema. Es definia ara com
a classicista, catòlic, monàrquic i imperialista, discrepant políticament de
Picasso com a figura emblemàtica i central de les belles arts contemporànies i —això
és més transcendental— acusant-lo obertament de “destructor i anarquista, en
lloc de patriarcal i constructiu”. Entre la primera etapa de la convulsa vida
de Dalí, la de l’artista enlluernador de la modernitat i la segona, la de l’extravagant
creador, potser esgotat i nostàlgic, potser encara avui incomprès faedor del
que ell mateix denomina “mística nuclear”, hi flueix una de les aventures
creadores més importants de tota la cultura contemporània. Entre aquestes dues
etapes, entre aquests dos pols de tensió s’escenifica substancialment tot el
debat del segle xx a propòsit de
la representació de la realitat i de la interioritat de l’ésser humà, hi ha tot
el conflicte entre el poder de les idees i la tossuderia de les coses.
Les preguntes a propòsit de l’art de Salvador Dalí i del
seu convuls desenvolupament al llarg de més de setanta anys, el recorregut que
va d’El gran masturbador fins al Crist
de Sant Joan de la Creu ,
des de la Noia
abocada a la finestra fins a Gala nua
mirant el mar que a 18 metres es transforma
en el retrat d’Abraham Lincoln (homenatge a Rothko), o des d’El gos
andalús fins al film Impressions de
l’Alta Mongòlia, tota l’obra daliniana —fins i tot tota la biografia de
Dalí— s’estableixen a partir de la severa anàlisi que ofereix com a destacat
protagonista de les avantguardes europees, testimonis del gran conflicte moral
i polític heretat del romanticisme: ¿l’art ha de ser útil per a la formació de
l’individu? ¿Ha de ser edificant, regeneracionista,
per utilitzar una paraula molt de moda fins al 1936, o simplement mostrar
obertament, la naturalesa contradictòria, alhora constructora i autodestructiva,
assenyada i irracional de l’ésser humà?
Sí, Dalí es va declarar seduït per Hitler —“Visca la
guerra! Els surrealistes i Hitler”—, però també saluda la revolució d’Octubre i
la surrealista, saluda sempre Fortuny i Tàpies en tumultuosos articles que van
configurant el que s’acabarà per denominar pomposament “mètode paranoicocrític”
—una bicefàlia de compromís, propera als plantejaments de Walter Benjamin sobre
l’íntima correspondència entre civilització i barbàrie— d’acord amb la seva
inclinació per la paradoxa, la ironia, el grotesc i l’irrisori, la sorpresa, la
bellesa de les formes i, per sobre de totes les coses, d’acord amb la seva
particular inclinació pels jocs mentals i per l’alegria, entesa com l’estímul
de practicar-los sense mesura. No podem oblidar l’ombra de les paradoxes i facècies
de Francesc Pujols en l’estructura profunda dels plantejaments dalinians. Ni l’arbitrarisme
d’Eugeni d’Ors entès com a sagrada independència de la consciència individual
per sobre de les convencions de la societat i de la cultura. Lluny dels
plantejaments metafísics o religiosos de l’art, lluny de la pretensió d’un art
superior per a ments superiors, Dalí va fent calar en el lector, amb un estil
indirecte i irònic que acaba esdevenint letal, el profund menyspreu pels grans
plantejaments transcendentals sobre l’art. En una carta a Sebastià Gasch li diu:
“Les coses no tenen cap significat fora de la seva estricta objectivitat, en
això, per a mi constitueix la més miraculosa poesia”.
En un article de Gasch a La Veu de Catalunya del 1928, exhumat per
Jaume Vallcorba, es pot veure la gran rasa oberta entre aquells que van arribar
a ser grans amics: “accepto aquesta part sana, poètica del superrealisme.
Rebutjo categòricament, però, el seu contingut malaltís de sadisme, de
pederàstia, d’immundícia constant, tot aquest tuf de drogues i de bordell que
exhala el superrealisme literari”. Dalí pimer trencarà amb Gasch i es
distanciarà dels seus altres amics catalans de l’avantguarda com J.V. Foix o
Muntanyà, contraris a l’instint destructiu del grup de seguidors d’André
Breton. Més tard trencarà també contra aquests últims, en un gest de completa
independència i de solitud. En 50 secrets
màgics per pintar, encesa defensa de Rafael, Velázquez i Veermer a través d’un
excel·lent tractat de pintura, es poden llegir algunes de les seves poderoses
raons. Quan parla de “salvar l’art modern del caos o de la mandra” o quan en un
catàleg del 1952 diu “visca l’art modern a condició de pintar a la manera de
Rafael!”. En Els cornuts del vell
art modern abomina de l’art primitiu i negre, de l’impressionisme, Matisse,
Le Corbusier, Miró i Mondrian entre molts altres noms emblemàtics. La seva
resposta contra l’art salvatge és l’assaig El
mite tràgic de l’’Àngelus’ de Millet, a partir del cèlebre quadre del 1859,
un excel·lent exercici d’imaginació analògica, escrit a base d’elements
contraris seguint Lautréamont i en contra de l’analogia mística defensada per
Breton. És una peça literària de primer ordre a partir de les seves obsessions
paranoiques però també de la seva autodisciplina crítica i racionalista. A la
manera d’un Voltaire, Dalí es regira contra tot i contra tothom, fidel només a ell
mateix, construint una gran obra que analitza el fanatisme mental, la inèrcia
irresistible al narcisisme homosexual, la immaduresa. La bellesa del món és en
el seu propi misteri. I no en el seu detritus.
Agafem ara alguns llibres de
Salvador Dalí. La Vanguardia del 24
de gener del 1946 va ressenyar a la seva secció de crítica literària —potser va
ser Ángel Zúñiga— La vida secreta de
Salvador Dalí i la va presentar com un intent d’explicar “la teoría del
genio por el camino de la autobiografía apasionada”. Té raó. Continuem veient els
textos autobiogràfics de Dalí com apassionants exercicis teòrics sobre la naturalesa
del geni, però d’un geni que ja no és l’heroi
de Thomas Carlyle sinó algú que ha assumit la fascinació pels descobriments
científics —sobretot la física quàntica i biologia—, per l’esforç de
racionalització que suposa la psicoanàlisi de Freud, apartat del neci camí que
duu a la barbàrie del comunisme o al fracàs premeditat del nazisme, entès com
el mal suprem i, per tant, com el mal més banal, feridorament:
“Hilter va organitzar el descens
al Valhalla. Perquè, en realitat, Hitler era un masoquista, i el que volia era
caure al precipici. Què hauria fet si hagués guanyat la guerra? Com hauria
pogut suportar l’enorme avorriment de convertir-se en l’administrador d’un
imperi? Va anar a buscar l’orgasme suprem en el fracàs colossal”. (Les passions segons Dalí)
Després de les milers de pàgines lluminoses, divertides,
avorrides o opaques de Dalí es dibuixa de manera contundent un nou discurs
sobre la memòria personal enormement assenyada. Precisament per això, perquè és
un discurs farcit de deliris polítics i místics, de bromes i certeses, d’hipocondria,
masoquisme i sadisme, narcisisme, impostura i irresponsabilitat, de mentida,
ironia i malenconia, d’angoixa a través del sexe i del poder. ¿Que no són així,
en realitat, les nostres vides? Són bojos els qui volen fer passar Dalí com una
mona de fira. Ho diré com Borges: aquest mico és Homer.
“No hay duda que Dalí es el cínico del grupo surrealista” diu la ressenya que
citem. I tant. El cinisme com a estadi suprem de la ironia, com a un lloc de no
retorn després de comprendre la falsedat de totes les ideologies. Mentre els
dadans volen cremar tots els museus i els surrealistes acabar d’una vegada per
sempre amb el llenguatge —tot plegat s’assembla molt a la sexualitat masoquista
de Hitler, ¿oi?— Per això el Dalí madur abjura del Manifest groc i trenca amb aquell cafre anomenat André Breton. Ha
decidit enfrontar-se amb el gran enigma psicològic del món contemporani, l’absurd.
Dalí obre per sempre més la capsa de Pandora amb el seu hilarant i demolidor
mètode paranoico-crític.
La
novel·la Rostres
ocults, restaurada fa pocs anys, mostra millor que qualsevol altre text
autobiogràfic l’altíssim nivell intel·lectual de l’atreviment dalinià. És una
gran novel·la, meravellosa, obscena, avorrida a la intel·ligent manera d’un
Robert Coover, densa i desconcertant. Dalí hi assumeix la cultura del segle xviii, el gran segle francès, perquè del
que vol parlar precisament és de la cultura i dels seus paranys. I a compte
dels escrits del marquès de Sade i de les novel·les barroques i culturalistes, recerca
en la paradoxa, en el contrast dels conceptes enfrontats la dinàmica de la
racionalitat humana: “Els criminals són sants o malalts! Els malalts són genis.
Tot és doble, ambivalent”. El rostre que desvela Dalí és aquest mateix: el
nostre. Fet de canibalisme i de contradicció. I té un tacte inquietant,
gelatinós.
Dalí s’encara amb l’absurd ben conscient de la seva herència romàntica i de la
tradició de l’anarquisme espanyol. Mentre els seus col·legues francesos volen —cartesiana
innocència!— controlar, dominar l’absurd, ell s’hi enfronta i l’adopta. D’una
manera radical, punxant, constant, portant al límit, a les últimes
conseqüències, el que els surrealistes només practicaven a estones de manera
decorativa, i fins i tot pompier.
Salvador Dalí es convenç que l’única manera d’arrencar l’ésser humà de l’absurd
i —de la barbàrie que segrega— és forçant les coses. Portant l’absurd al màxim,
despullant-lo cru, amb tot el furor. I precisament, per reducció a l’absurd, mirar
de conjurar-lo, de desactivar-lo. Provocant una rialla rabelaisiana, higiènica,
cínica i alliberadora.
Una rialla alliberadora com
en l’òpera Être Dieu, Ser Déu, de Salvador Dalí, de l’any 1974.
En sé ben poc d’aquesta fastuosa mostra que no deixa de fascinar qui ha tingut
el privilegi de celebrar-la durant les més de tres hores d’audició. A més a més,
obliga a confrontar-se a la sospitosa unanimitat de tants i tants crítics que menystenen
Dalí. L’empordanès, a imatge i semblança dels creadors del renaixement es va encarar
amb totes les muses i va aspirar a dominar-les, a posseir-les, i per això va fer
una òpera, gènere totalitzador i sintètic per excel·lència en el món clàssic.
Dalí i el seu equip, en el qual figurava el seu antípoda humà, Vázquez
Montalbán i diversos noms cèlebres de l’escena francesa, van deixar més de 90
quilos de cintes realitzades en l’estudi Pathé Marconi que havia finançat Oriol
Regàs —del llinatge teatral Regàs, amb el que va estar tan vinculat Joan Capri—
de la societat Bocaccio Records.
És ben curiós que només certs nostàlgics van reivindicar fa temps al diari La Razón
la gran òpera de Dalí perquè, segons aquests càndids, s’hi reivindica la figura
de José Antonio Primo de Rivera. El que passa en realitat és que es desferma la
pràctica daliniana del empatollar-se
i de l’embolica que fa fort, mètodes que denuncien la desmesurada pretensió dels
discursos intel·lectuals, omplerts d’autosatisfacció i d’etílica verbositat.
Per això, tan bons són José Antonio com Lenin, Anna de Bretanya, Gilles de
Rais, els Germans Marx, Mao Tse-Tung o Marilyn Monroe, algunes de les
obsessions que poblen aquest son dalinià. Bona part de l’obra de Dalí és una
àcida paròdia de la desraó de les anàlisis pretesament racionals. En especial,
quan la veu del pintor ens recorda que durant la migdiada som Déu, que la
creació divina és un fiasco i que l’únic que val la pena és l’ésser humà, que
la democràcia és un qüento (“com pot veure’s als Estats Units, un país dominat
per gent que mengen havans i donen propines”) i que l’edifici de Nacions Unides
de Nova York s’hauria de convertir en un bordell.
Realitzant un somni compartit per Dalí i García Lorca el 1927, aquesta és l’ “òpera
de gran originalitat” anhelada. La sorprenent música de Wakhévitch, a la manera
del collage, conté fragments de maquinisme, belcantisme, cors a la manera de
Karl Orff, rock and roll, minimalisme, música sintètica i popular. Dalí intervé
enmig de la música i monologa tothora, diluint la desdibuixada trama de l’obra.
El final és apoteòsic, amb visques a Bellini i moris a Wagner. ¿Què hi ha
darrere d’aquesta radical elecció? Aquí Dalí, el que ha col·laborat amb Buñuel,
però sobretot el que ha treballat amb Alfred Hitchcock al film Recorda, es revela molt subtil. Sap que
els somnis són una manera de desbloquejar el patetisme. Qualsevol cosa abans
que el patetisme. Ho va aprendre de Freud, la millor obra del qual potser és un
estudi sobre la histèria. Molt, moltíssim millor La somnàmbula de Bellini que l’Isolda de Wagner, histèrica,
desesperada i sense follar.
És un dels millors articles que he llegit sobre Dalí. I t'asseguro que n'he llegit uns quants... EXCEL·LENT! Crec que capta i mostra un dels punts essencials de Dalí: saber -i veure- per a poder riure. I fer, sense massa paràlisis mentals, per a poder veure.