[Crònica]
No
vaig voler conèixer en persona Miquel Bauçà perquè l’admirava.
Enguany
farà deu anys que va morir. Òscar
Cortés, el que després seria editor de Llibres de l’Índex, me’n
va regalar l’Obra
poètica
(1959-1983) i aquell primer any d’universitat vaig quedar
trasbalsat. La sorpresa va créixer quan compartíem la lectura de
Carrer
Marsala (1985),
un llibre prodigiós, emparentat d’alguna estranya manera amb
Thomas Bernhard i amb el desconcertant diari de J.V. Foix. Tots dos
amics anàvem a prendre vistes a la distingida pastisseria de Sarrià
i discutíem interminablement sobre si la lluita armada podia
resoldre o no els problemes de Catalunya. Suposo que Carles
Castellanos se’n
recordarà.
Bevíem. Vivíem l’amargor i l’humor com en aquells llibres de
Bauçà i ara no sé dir si hi estàvem d’acord o és
que
gràcies a aquells textos aconseguíem veure la vida d’una manera
atroç i enèrgica, feta de lògiques aclaparadores, de pugilats
verbals, de proeses expressives, exaltants perquè ens afirmàvem
contra el món. En aquell temps l’elogi de moda era dir d’algú
—o
d’alguna
cosa—
que
era
lúcid.
I Carrer
Marsala
ens semblava
el més lúcid. A més a
més,
en
contrast amb
l’arrogància
d’altres escriptors, Miquel Bauçà exhibia la seva firma a
l’última pàgina del llibre i, a
sota,
l’apartat de correus 9.471 de Barcelona, presumiblement per si algú
volia escriure-li. Mai
no
ho vaig fer. La meva
manera
de demostrar-li la meva amistat va ser deixar-lo en pau. L’última
línia de la narració no oferia dubtes sobre el seu voluntari
aïllament, sobre el seu premeditat retir. Si Les
temptacions de sant
Antoni
de Gustave Flaubert acabaven amb Antoni senyant-se i tornant a les
seves pregàries, Bauçà, a
la seva manera,
també es replegava sobre ell
mateix: “Déu meu, sort que de jove vaig aprendre a pelar-me-la!”
“El
San-Antonio de Bauçà era el francès, no el sant ni el personatge
de Flaubert —em corregia un amic
comú que va conèixer molt Bauçà—.
M’estic referint a Frédéric Dard, ‘San-Antonio’, el gran
escriptor popular, el de les novel·les policials, un autor
menyspreat pels intel·lectuals francesos tot i els eloqüents
elogis de Bernard Pivot. Bauçà era un home d’escasses lectures,
de formació sumària, molt més atent a la seva veu interior que a
les grans construccions mentals dels noms prestigiosos. ‘La cultura
és un aspecte secundari en els humans’ va arribar a escriure en
Els estats de connivència davant de l’estupor general. A
Catalunya la cultura erudita té molta força i el culte als llibres,
a l’escolàstica intel·lectual és molt fort. Bauçà es
rebel·lava durament contra això. El gran món cultural el deixava
fred o parat. Li agradava de recordar, amb gran exaltació, que els
burros, precisament els burros, havien ensenyat el gènere humà a
podar les vinyes. D’aquesta manera, el burro, l’animal menyspreat
es convertia en el responsable d’aquest element civilitzador
indiscutible, el de la cultura vinícola. Quan llegia o descobria
coses d’aquesta mena se sentia molt feliç”. Veig en
l’Alcover-Moll que el seu cognom volia dir precisament això,
‘ase’, ‘ximple’. Quin ximple. No, no va ser el Salinger
català com alguns han insinuat ni el providencial escriptor maleït.
El prejudici ens sotja, ens assetja. Ens envaeix. I mira que ens ho
tenia dit:
“Com
més ulls miren la plana
més
segur és el perill
que
la Verge s’hi aparegui”.
La
desaparició de Bauçà em va fer buscar en la memòria del meu amic
algunes respostes sobre la seva vida tan poc convencional. “El seu
món és un món de profundíssima observació de la vida, no de
lectures més o menys pertinents. Sí, sens dubte: li va interessar
en algun moment Samuel Beckett i algun altre autor similar. Però, de
fet, hi ha un fet incontrovertible: li costava moltíssim de
concentrar-se en la lectura. S’estimava més escriure. Observar
incisivament la realitat i aplicar-hi la seva lògica
particularíssima. També era, si calia, un gran conversador. Altres
vegades quedava atrapat en el silenci. Va fer, per exemple, molta
feina, la llibreta a la mà, amb els camperols mallorquins de la zona
de Felanitx. Hi apuntava tot d’expressions que el captivaven,
paraules que el fascinaven de tan catalanes com eren”. Sens dubte
Bauçà és un dels nostres últims escriptors amb un català
esplèndid, amb una expressió suprema, feliç. En tot Mallorca, en
tot l'àmbit lingüístic català seria difícil de trobar un català
més viu i genuí. El diccionari va ser la seva gran lectura i la
vida de cada dia el seu aprenentatge.
No
és cert que una presumpta alteració de la bioquímica cerebral de
Bauçà fos la responsable del seu divorci amb el món. ¿Algú pot
emprar una eina lingüística tan esplèndida sense emprar-la
específicament per a la comunicació? Una altra cosa ben diferent és
que la seva ànima estigués ferida o que Bauçà tingués un escàs
interès pels seus congèneres més immediats, que tan li fossin les
nostres opinions, l’acollida dels seus llibres o les controvèrsies
culturals, sovint a sou dels poders polítics. L’escriptor Josep
Maria Llompart era, en aquest sentit, la seva bèstia negra
predilecta i, de vegades, solia enfotre’s de la seva frondosa barba
dient que era postissa encara que tots els pèls fossin seus, deixada
créixer expressament, com un element teatral amb què quedava “més
escriptor”.
“Les
serpents de cascavell
són d’allò més abellidores” és una altra de les frases que li
agradava
repetir per descriure
l’atracció que exerceixen els elements enfrontats. El món
políticament correcte que li feia
homenatges
ha oblidat
—amb
l’excepció equànime
d’Empar Moliner—
que
Bauçà escrivia
en
oposició
a
les dones, des
d’un
sec
desacord
que no
és
misogínia sinó una
discrepància argumentada, neta,
un exercici
d’opinió a
contracorrent.
Amb
una
duresa que
recorda
Ausiàs March, Bauçà
mira
el món de les dones i el dels homes com dues
realitats
desmuntades
i descriu com un
dolorós fenomen la mútua incomprensió entre els
sexes.
Escriu
des del lloc dels
homes; el seu discurs no és teòric sinó biogràfic i per
això rebutja
situar-se
en una falsa
neutralitat o en un indret
més enllà del bé i del mal que no
correspon
a ningú. Bauçà
es
desinteressa
de la dona perquè la veu
sempre
molt
més gregària que l’home. La dona
és la
gran gregària i
vet aquí que tota l’obra de Bauçà pot explicar-se com un
constant i exaltat rebuig al gregarisme humà.
“Som estults, car
som gregaris”, escriu. L’estupidesa
humana el revolta. I,
en especial, la nostra incapacitat
per evitar el dolor. Una bona amiga de Bauçà em
deia,
amb tot
l’afecte
del
món que,
en certa ocasió, l’escriptor
li
va demanar ajuda per redactar en anglès un anunci per trobar
parella.
Buscava una noia específicament
de
Nova York i, a
més a més,
havia de treballar obligatòriament a
la companyia del gas. Això era essencial. Li semblava una dedicació
digna i ordenada, símptoma d’una intel·ligència clara. Ell, per
la seva banda,
es comprometia a fer totes les tasques domèstiques, invertint els
rols tradicionals. “Hauríem de mirar alguna manera de trobar un
punt de connexió entre els homes i les
dones”
deia sovint Bauçà.
Molt
em penso
que, dissortadament,
no ho va aconseguir.
Ja van dues vegades que he començat a llegir Carrer Marsala, però no aconsegueixo passar de les primeres pàgines: no aconsegueixo trobar el punt d'entrada al text i no en segueixo el fil.
Teniu algun consell per a entendre el llibre?
'Carrer Marsala' és un llibre difícil d'interpretar perquè és intensament subjectiu, poètic, violent i corrosiu. S'encara amb la complexitat de les sensacions, de les emocions i de la incapacitat de la raó per analitzar-les amb justícia. Per això el lector va venut, no només vostè, qualsevol lector, millor o pitjor preparat. Bauçà sap que la intel·ligència, per a les coses importants de la vida, no serveix per a res. Som a la intempèrie, sense certeses, l'única fascinant realitat, lluminosa i fascinant és que som vius.Des de la marginalitat vital de Bauçà l'humor i el surrealisme aconsegueixen un protagonisme inesperat que ens desconcerta. El seu monòleg interior és un testimoni de les seves incomprensions i no de les seves certeses, a les que ens tenen acostumats la majoria dels escriptors. Bauçà no és un savi que escriu com un savi. És un savi que confessa la seva incapacitat per comprendre el més essencial de la vida. Una vida complexa. Saber que no se sap és el primer pas per poder, potser, algun dia, arribar a saber alguna cosa. A 'Carrer Marsala' no hi ha argument, ni un recorregut de causalitat lògica. És la història d'un antiheroi sense història, sense glòria, sense èpica. És una narració extraordinària, precisament perquè està escrita meravellosament bé i dóna testimoni de les mancances de l'ésser humà.