[Ressenya] Ada Castells. Tota la vida. Empúries, Barcelona, 2005. 191 pàgines.
¿Quina literatura pot enorgullir-se com la nostra de publicar tantes novel·les
d’idees? ¿Tants tractats d’aristocràtica ambició? Tantes narracions d’altíssima
cultura? Tota la vida, la nova
novel·la d’Ada Castells està escrita precisament des d’aquesta actitud de
superioritat intel·lectual, des de l’altura del sublim. Tots els elements, per
exemple, amb els que es compara la narradora són elevats i altament significatius
com Simone de Beauvoir, una madona del Renaixement o una gitana de Nonell. Per
aquest motiu zenital i intencionat, Castells ha triat narrar la biografia d’un
dels pintors més exclusius i enigmàtics, Caspar David Friedrich, mentre també
se’ns explica l’agitada vida de Sílvia, la biògrafa que, des de l’actualitat,
va desgranant els valors programàtics de l’excel·lència i els projecta fins a
principis del segle XIX. Ja en la pàgina 33 veiem a un insatisfet Friedrich
pintant en un port i regalant els seus esbossos a uns nens que no sabran
valorar-los car, infaustament, “les pertinences inútils no s’han fet per als
pobres”. Al lector sensible li serà difícil no vessar-se en aquest passatge.
I és que Castells ha escrit tan bé la seva novel·la que a les poques pàgines
ens importa una figa no ja la Sílvia, el seu nòvio pintor —que té contra tot
pronòstic el seu taller al Poblenou—, sinó la mateixa biografia de Friedrich.
La personalitat poderosa de Castells devora i redueix la història fins a
convertir-la en un pretext amb el qual mostrar-se ella mateixa amb un català
sorprenent (pàg. 108 “una idea tan descabellada” , pàg. 113 “oli de llimosa”,
pàg. 121 “ara faré una excepció, val a dir que puntual”). Sense oblidar les
nombroses escenes eròtiques narrades amb gran creativitat i precisió
lingüística (pàg. 59: “Em sentia com si tingués un parell de croquetes de
pernil per pits”). O l’elegant i ocurrent sentit de l’humor que travessa sencer
tot el llibre (pàg. 94: “els seus padrins són Tieck i Goethe, que junts sonen
com una parella de dibuixos animats”). La novel·la té un vibrant llenguatge
sentenciós que permet atresorar algunes frases realment memorables (pàg. 61: “Transformar-ho
tot en art era l’únic consol del pintor”, pàg. 148: “s’ha aturat a conversar
amb la natura”, pàg. 171: “em sentia com l’angle obtús d’un triangle amorós
dibuixat sense esquadra”). Tanmateix i, només per insinuar una vaga crítica, potser
podria semblar innecessari que, per lloar a Friedrich, Castells hagi d’acarnissar-se
amb el genial pintor Peter von Cornelius. El menysprea perquè “ningú en aquest
món no se l’estima prou per dir-li que està fent el ridícul”. Aquesta sentència,
Ada, podria tenir múltiples i perilloses aplicacions.
La novel·la de Castells és emblema d’una generació satisfeta, o potser n’és el
símptoma. El d’una Catalunya que es veu a ella mateixa molt culta i
civilitzada, i fins i tot més cosmopolita i genuïna; aquella Catalunya alletada
per la saba de segles, encara no nascuda però somiada amb passió pels nostres
venerats avis des de la Renaixença, el Modernisme, el Noucentisme i tots i cada
un dels ismes de totes les avantguardes. La Catalunya rica i plena mil vegades
anhelada. Donem gràcies per haver viscut prou per haver-ho pogut veure i per
explicar-ho així. Potser n’hi ha prou amb recordar com aquesta nova edat d’or
ha resplendit en el passat Sant Jordi amb tota la seva florida pompa. La tenim
allà, rampant imatge de la nostra legítima autosatisfacció col·lectiva de
societat avançada i xupiguai. A la fi l’excel·lència literària ha estat
entronitzada en el seu cim més alt i ens ha colgat amb la seva gegantina banya
de l’abundància a base de ruixats ben reglats. Al final s’ha produït el tan escaient
cisma o apartheid entre la literatura
excelsa i autèntica enfront de la de filfa. A veure, ¿quan s’havien publicat i
premiat en la literatura catalana tantes novel·les extraordinàries com la de
Castells o tants assaigs tan profunds com els d’aquest any? Quina enveja no ens
tindran les altres cultures planetàries. Aquest any el públic català ha estat
regat amb una de generosa, daurada, pluja jupiterina.
[Publicat a La Vanguardia el 11 de maig 2005. Traduït i amb esmenes]
Sobre Ada Castells, també: bitly.com/PmHiiSbitly.com/PmHiiS
Sobre Ada Castells, també: bitly.com/PmHiiSbitly.com/PmHiiS
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada