[Ressenya]
Ada Castells. Pura sang. Premi Sant Joan Unnim 2012. Edicions 62, Barcelona,
2012. 285 pàgines.
Segons la nota editorial de
contracoberta aquesta nova novel·la guardonada amb els 35.000 eurons del darrer
premi Sant Joan explica la història d’una dona que troba “el terror d’una família
que amaga un secret.” Seria fantàstic que fos veritat i que la passió per
descobrir aquest enigma et fes empassar-te totes aquestes pàgines corprès d’emoció
i de felicitat. Però no. ¿I què us pensàveu? Lasciate ogni speranza o voi che entrate. La pell del llibre, l’estil
que sempre delata, és dissuasori, més que elemental, previsible, avorrit, mandrós,
industrial Taiwan, en el que la condició femenina de la protagonista-narradora esdevé
l’excusa perfecta per exhibir els pitjors tòpics i prejudicis en contra de les
dones. I en contra de la literatura. Si l’autor fos un senyor mereixeria presó
perpètua: sensibleria, superficialitat, inestabilitat emocional, cursileria, gregarisme,
vanitat i materialisme. Amb unes bones cuixes, això sí. I ganes de pintar, de
figurar. Tot molt grandiloqüent i existencialista. Perquè Sílvia Reixard, la
prota, no és una pintora. És una “gran” pintora. I la història no és un drama
sinó una tragèdia majúscula amb pobres nens innocents i bufons, amb adults travats
i perversos que els volen, ui, xuclar la sang. Tot plegat amb molta incontinència
lacrimal. Una mena d’alzamorisme light barrejat amb llavinisme extrafort a la
vella manera de les novel·les roses de Folch i Torres. No hi ha ni construcció
de personatges, ni d’ambients. No hi ha evocació ni anàlisi, ni trama ni emoció,
ni somni ni realisme. Ni cap ni peus. ¿Ridícul? No arriba ni a això.
El que sí que val molt la pena i és
molt entretingut és descobrir l’autèntica tragèdia que s’amaga aquí, la
veritable història de terror protagonitzada per una sang tan malalta, degenerada,
que corseca el llibre fins a l’autodestruir-lo. Veure com la pobresa d’esperit
i de qualitats per a la literatura van apoderant-se del llibre, pàgina rere pàgina
fins al despropòsit. És molt difícil el que Ada Castells ha fet aquí, semblava
impossible però s’ha superat a ella mateixa i ha aconseguit anar molt més enllà
del que ja ens havia horroritzat amb la seva anterior novel·la Tota la vida del 2005 (aquí). No és qüestió
de gustos sinó de talent. No és qüestió d’opinions ni de perspectives estètiques
sinó d’impostura. Posem alguns exemples. Com que la novel·la passa a Menorca
una noia no és una noia. ¿Què és? Doncs una atlota
(sic, pàgina 15). Les distàncies no és travessen
en la novel·la; simplement, com dictamina el castellà es creuen. Això ja ho podíem esperar. Però el que no imaginaríem mai és
que (pàgina 239): “caminava amb l’avi fins al port, lentament, al seu ritme, i
li agafava la mà quan creuàvem els semàfors”. Si un semàfor es pot creuar ¿per què
no anar més enllà? És extraordinari. A la pàgina 17 se’ns diu els protagonistes
fan una gran vida, que tot és dormir en bons hotels i, sense patir per les
dents, es dediquen a “menjar petits fours”: una cosa tan luxosa com beure aigua de l’aixeta.
A la pàgina 200 es pot llegir: “vaig apressar-me amb pànic cap a la porta de
pas exclusiu sense resoldre el galimaties sentimental.” ¿Quina altra novel·la
pot exhibir passos exclusius amb què ho fa aquesta? ¿Quina altra s’atreveix a
una oferir, sense que tremoli cap mà, una imatge tan creativa com aquesta?: “la
caiguda lliure per la muntanya russa de les emocions” (pàgina 222). No cal
avorrir ningú amb més exemples de la mateixa manera que no cal menjar-se tota
una paella per veure que no val re.
Que els premis literaris del nostre
país són cada cop més arbitraris ho sap tothom. Que els correctors i els
escriptors estan mal pagats i difícilment poden fer la seva feina és convicció
pública. Però que cada novetat editorial sigui gairebé sempre, temeràriament,
pitjor que l’anterior, està esdevenint una característica perillosa de la
nostra literatura. Realment ¿algú pensa que aquest llibre es pot vendre? Ja no demano
que pugui agradar. ¿Se n’adonen els nostres editors que estan destruint
lectors, que estan minant la confiança del públic i que, per aquest camí, hi ha
cada vegada més distància, més desconfiança? Sembla que algú vulgui demostrar
que la nostra és una literatura regional, de tercera categoria. Que si algú vol
literatura de debò ha d’anar obligatòriament al mostrador de llibres en castellà.
De llibres dolents se’n fan a totes bandes, és ben veritat. Però l’afeblida
literatura catalana ¿es pot permetre aquests atacs constants des de dintre, des
del moll de l’os, des del món editorial? No, no és que Edicions 62 sigui
propietat de Planeta i que certs editors estiguin conxorxats per acabar amb la
nostra literatura. Seria fenomenal que tinguessin aquesta intel·ligència tan
malvada. Simplement no en saben més, són gairebé un monopoli, tots els mitjans
de comunicació els fan el joc i, al capdavall, estan tan i tan satisfets d’ells
mateixos, tan convençuts de la seva superioritat que no pensen anar més enllà
del seu nas. Però que tinguin present una cosa. Si l’edició ha deixat de ser un
negoci lucratiu més enllà de Harry Potter, ¿quina necessitat tenim de suportar
segons què? ¿Quin poder real té ara un editor que no sap vendre més enllà d’uns
quants exemplars? La literatura catalana existia abans d’aquestes editorials
aixecacamises. I continuarà existint després que ens n’hàgim desempallegat.
Quina pena que un nyap així rebi premis. I quina vergonya. Trenta-cinc mil eurets malaguanyats!!!!
Com és possible? Però qui hi havia, al jurat? No m'ho puc creure.
Encara bo que hi ha algú, Galves, que ho denunciï, ni que sigui en un blog.
Ada Castells i la senyora Clixé, al final s'ha sabut la veritat: eren la mateixa persona...
El jurat d'enguany estava format per senyors com Jordi Coca, Pere Gimferrer, Andreu Martín, Giuseppe Grilli i Joan Carles Sunyer. Pobrets meus, voleu dir que "voluntàriament" han votat aquesta sàrria?
62 va tenir una bona època però ara és pura màfia corporativista. És massa gran i toca massa tecles. Si fes fallida i desaparegués del mapa ens faria un gran favor a tots: lectors, autors i editorials més modestes que fan bona feina amb moltíssims menys recursos. Dius "que els correctors i els escriptors estan mal pagats...", els correctors no és que estiguin mal pagats, és que molt sovint han desaparegut del mapa amb les retallades. I això es nota. No perdis temps llegint i criticant gasòfies; digue'ns què val la pena comprar i llegir! Gràcies.
L'autora ha emprat atlota perquè és "divina" i volia fer un joc de paraules. L'al·lota atleta que no té aletes volia fer l'aleta.
El més gros és que els lectors previs a la publicació: amics, editors, correctors, deixessin passar un nyap que està recollit al DIEC2. Però bé, l'any que ve el Llull i després el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes i el Nobel i si cal el Pulitzer. O comencem pel Pulitzer. I després ens estranyem de la manca de lectors en català!
Hi estic absolutament d'acord; jo també em vaig quedar de pasta de moniato quan vaig llegir la novel·la. Però em sembla que el desllorigador d’aquest misteri l’hem de buscar en l’Ateneu Barcelonès (escola d’escriptura) que fa tot el possible per a què la gent que hi treballa publiqui i, d’aquesta forma, en faci propaganda. Recordem que l’Ada Castells és professora d’aquesta entitat.
SEGUR QUE CREUAR COM A SINÒNIM DE TRAVESSAR ÉS INCORRECTE?
https://mdlc.iec.cat/results.asp?txtEntrada=Creuar&operEntrada=0
http://www.diccionari.cat/lexicx.jsp?GECART=0037512