[Crònica]
Dedicat a Plàcid Garcia-Planas
Die Vorzüge der Windhühner
Weil sie kaum Platz einnehmen
auf ihrer Stange aus Zugluft
und nicht nach meinen zahmen Stühlen picken.
Weil sie die harten Traumrinden nicht verschmähen...
Als anys cinquanta ja havia
dit a la ràdio i en un llibre que havia estat membre de les Waffen SS però,
durant aquells anys, ningú no li va fer cas perquè, Otto, qui no havia estat, d’entre
els supervivents, oi Getrud, més o menys embolicat i tal. Després, el 2006, quan
ho va repetir en les seves memòries ja havien passat prou anys i els vius ja no
volien saber res del que havien fet els morts i van escandalitzar-se. O, en tot
cas, van trobar molt fort que el Grass, precisament Günter Grass, també ell hagués
estat un jove intolerant. Un jove format en la vella tradició educativa
antisemita, racista, tradicionalista i obsessionada per la identitat nacional. Una
vella tradició alemanya. Com si aquesta no hagués estat la tònica habitual. La
tònica i el tònic. Fins i tot el gintònic, l’estimulant de la política de
moltes èpoques de la història alemanya, catalana i europea. Quan de vegades,
amb tota la raó, es diu que no es pot confondre un nazi amb un alemany també es
pot optar per contestar. Contestes i dius que els partidaris de la intolerància
han estat molt majoritaris durant el nostre passat col·lectiu. I que, des d’aquest
altre punt de vista, salvant les excepcions, nazi sí que és sinònim d’alemany.
I alemany és sinònim d’europeu. Els responsables de la xoà no van ser gent d’un
altre planeta. Ni eren no-homes. Els responsables de l’holocaust no van ser
gent estranya, nazi. Vam ser nosaltres, tots nosaltres, el gènere humà. Van ser
éssers humans com vostè i com jo. Aquí tothom només vol ser parent de Leonardo o
d’Einstein. O tenir avantpassats aristòcrates o un oncle a Amèrica. Aquí qui duia
el cognom Hitler se l’ha tret de sobre i ha optat per oblidar.
Però el temps
no esborra això. Ni les bones intencions canvien la realitat. Ahmadinejad
potser és bastant més que un xarlatà. Quan l’any 2006 va esclatar la polèmica a
propòsit de les caricatures de Mahoma, Günter Grass, el liberal, l’escèptic, l’escriptor
excepcional, sempre partidari d’un humor rabelaisià, de la responsabilitat
moral, de la necessitat d’una política de la memòria, de la llibertat, em va
sorprendre. Va censurar “l’arrogància d’Occident” i el “menyspreu contra la
cultura musulmana”. I vaig veure clarament com estic veient ara les seves Windhühner, les
seves adorables gallines de vent, que Mahoma i l’islam
aleshores, com Israel i l’Iran ara, només són una manera angoixada, inquieta,
corprenedora, d’alliberar-se del complex de culpabilitat alemanya, un pretext
per elaborar una nova identitat alemanya, psicològicament sana i espontània. El
poema contra Israel de Günter Grass no el poso aquí perquè és dolent, infame, i
només serveix per desprestigiar el vell mestre, el gran escriptor. S’equivoca
de la mateixa manera que es va equivocar Ernst Jünger, quan va creure que només
pel fet de dir el que, sincerament i íntimament, es pensa, aquest pensament ha
de ser obligatòriament la veritat. Una identitat nacional és una cosa molt més
borrosa i inestable, angoixant, del que estem disposats a admetre. Ahir vam
pensar que el jueu Heine era Alemanya, més tard que ho era Hitler, avui pensem... ¿què pensem
avui exactament?
Günter
Grass ha posat en evidència una cosa que no queda bé de dir però que és certa: com
s’acaba assemblant un alemany d’esquerres a un alemany de dretes. I a l’inrevés.
Josep Pla ja va dir que al que més s’assemblava un espanyol de dretes era a un
espanyol d’esquerres, perquè el problema identitari continua essent, arreu, la
gran qüestió de la nostra època. També és molt curiós com s’assembla un racista
català a un català amic d’altres races. De vegades són la mateixa persona, com aquella
Juana Martínez, aquella regidora de Salt que ens va ensenyar una cosa molt
important. Que es podia ser del partit xenòfob Plataforma per Catalunya i tenir
un xicot negre. I no era l’única. Al seu mateix municipi, el seu company de
partit, Carles Bonet, també tenia relacions sentimentals amb un extracomunitari,
amb una completa manca de coherència que mostra la mar de bé com pot ser de
borrosa la nostra identitat col·lectiva i, conseqüentment, la personal i íntima.
El famós assassí
jihadista de Tolosa de Llenguadoc i de Montalvà, Mohamed Merah, no només era un
noi embogit pel fanatisme religiós islàmic. Aquest tret fatal de la seva
personalitat, era més gasós que sòlid. Tot plegat, és molt més contradictori,
dramàtic. No sé què en deu pensar Günter Grass i m'agradaria que tornés a contradir-se per acabar tornant on era. Merah va abocar el seu odi a través
de la violència i de la mort. Però aquest jove que va defensar d’una manera tan
cruel i monstruosa la seva identitat de la mitja lluna, prèviament, pocs anys
abans, havia sol·licitat ingressar com a soldat en l’exèrcit francès. No el van
acceptar. Merah havia volgut afirmar la seva identitat també a través de les
armes, però exactament des de l’altre costat, el bàndol de la república
francesa, i potser hauria defensat fins a la mort més heroica els valors de la Llibertat , Igualtat i la Fraternitat.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada