¿Un consultori literari?


Doncs sí, provem-ho. Provisionalment i, en ocasió de Sant Jordi, iniciem un consultori literari per respondre a la vista de tothom els correus electrònics que m'heu fet arribar a jordigalves@gmail.com per demanar recomanacions literàries. La primera corresponsal ha estat la Maite i hi copio el diàleg. Les altres persones que vulgueu participar ho podeu fer directament en aquesta pàgina. De tota manera, i per agilitzar la comunicació, és bo que em digueu prèviament quin tipus de llibres us agrada llegir i així em podré orientar una mica.




Resposta per al Gerard sobre J.V. Foix:


"Perdona el retard però no tinc aquests dies els meus llibres tocant a mà. Les Dades metafísiques sobre Sarrià és un article que Foix va publicar l'octubre de l'any 24 a Bella-Terra i que pots trobar al quart volum de l'Obra Completa publicada per Can 62 (la de cobertes granes, concretament a les pàgines 411-2). Pel que fa a les rutes literàries el que et cal és el llibre de Manuel Carbonell i Carme Sobrevila J.V Foix, cinc rutes literàries. Hi ha el que busques 
(http://books.google.es/books/about/J_V_Foix.html?id=RMpEAQAAIAAJ&redir_esc=y).
 Si et cal més teca t'hauràs d'esperar que torni a tenir els llibres amb mi. Salut i eurons."







Bon dia Jordi,

com va tot? espere que molt bé.

Necessite orientació literària per a comprar el llibre de st. Jordi, i he pensat amb tu, per que fa uns anys enrere en vas assessorar molt bé.
Podries escriure’m uns possibles llibres per a comprar per st. Jordi que estiguen interessants de llegir?

gràcies,

Maite.



Resposta.



Hola Maite. Com que no em recordes quin tipus de llibre t’agrada et diré a l’atzar alguns llibres que m’agraden a mi, de manera molt subjectiva.





Un llibre clàssic i gruixut, de Charles Dickens. Els papers pòstums del Club Pickwick. A contravent. En la nova traducció catalana de Miquel Casacuberta. Una pura meravella de la qual us prometo ben aviat una ressenya.


Assaig d’alt nivell: La información de James Gleick. Traducció de Juan Rabasseda i Teófilo de Lozoya. Editorial Crítica. Una història de la revolució d’internet. Molt ben escrit i amb una informació desconeguda, almenys per a mi.



Poesia: El romanço d’Anna Tirant de Josep Pedrals. La Breu.



Un altre assaig d’alt nivell: August Rafanell. Notícies d'abans d'ahir. A Contravent. Un llibre inclassificable perquè crea el seu propi gènere. D'una qualitat sorprenent en l'assaig català.



Prosa lírica de primera: La marca de l’aigua de Joseph Brodsky. Traducció de Marcel Riera. Viena. Un llibre excel·lent sobre Venècia.



Astracanada deliciosa: L’avi de 100 anys que es va escapar per la finestra de Jonas Jonasson. La Campana.












Poesia lírica, per dir-ne així, de la bona: Jaume Subirana. Una pedra sura. Edicions 62.













Clàssic breu i sensacional: La tumba del tejedor de Seumas O’Kelly. Sajalín Editores. Un clàssic del segle XX de la literatura irlandesa en només 77 pàgines. Molt i molt bo.












Un llibre divertit i trencador. La col·laboradora d’Empar Moliner. Columna.












Biografia: la que va fer Heribert Barrera. Cambó. Dèria editors. Una sorpresa pòstuma. Molt ben escrit.













Un altre bon assaig: Niall Ferguson. Civilización: Occidente y el resto. Traducció de Francisco José Ramos Mena. Debate.












Història: Jonathan Riley-Smith. ¿Qué fueron las cruzadas?. Traducció de Carme Font. Acantilado.












I un petit llibre molt bo que podem descarregar d'internet: De Toni Sala, El cotxe. Una narració sobre la identitat basada en el temps, una petita obra mestra.


Espero els vostres comentaris i preguntes


7 comentaris:

  • gloriargent says:
    20 d’abril del 2012, a les 19:57

    Gran selecció. Gràcies.

    I gran conferència ahir a la biblioteca de Mataró sobre literatura. Va ser un plaer escoltar-te. Gràcies, també.

  • GLÒRIA says:
    21 d’abril del 2012, a les 3:39

    Alguns dels llibres que recomanes ja els conec. Estic contenta de tenir pendent de lectura "La marca de l'aigua". Rellegir a F.S. Fitzgerald ho faré quan li trobi aquell moment que el, tan gran, es mereix. No sento atracció per la llestesa d'Empar Moliner i sí pel Romanço d'Anna Tirant.
    Pots dir-me clarament, sincerament la teva opinió de Ponç Puigdevall?
    Gràcies i feliç dia de Sant Jordi!

  • Jordi Galves says:
    21 d’abril del 2012, a les 12:22

    Hola Glòria. Em fa content haver-te vist a Mataró i que no fos avorrit. No defujo la pregunta que em fas. Només et demano que em deixis llegir abans el nou llibre del Ponç Puigdevall i prometo dir-te el meu punt de vista per menut. És una personalitat de la literatura catalana. Com a crític jo li tinc molt de respecte i consideració perquè, a diferència d'altres persones que fan ressenyes, en Puigdevall té una enorme cultura i una gran capacitat de ser sincer i divertit. Interessant i provocador. No m'intimida ni m'impressiona gens quan fa costat a Ciudadanos, Babels i altres formes de l'espanyolisme català, tan comediant. Sí, tinc moltes ganes de parlar-ne públicament i ho faré aviat. De tota manera pots llegir alguns comentaris que vaig fer sobre Puigdevall en el meu text "Les raons de la crítica catalana contemporània" (http://www.raco.cat/index.php/tripodos/article/viewFile/41629/42416). És al bloc, columna de la dreta. La imatge és tot de navalles d'afaitar que també poden ser feridores.

  • GLÒRIA says:
    21 d’abril del 2012, a les 22:45

    Gràcies per contestar. Jo sóc la Glòria del segon comentari. No la vares veure a Mataró. Ja he llegit amb molt d'interès el que dius de Puigdevall. A mi si que em sap greu que sigui de Ciudadanos i porqueries similars però mentre no perdem l'excel·lent escriptor català, que faci el que vulgui.
    Moltes gràcies. Jo ara estic amb l'últim llibre de relats.

  • Gerard says:
    22 d’abril del 2012, a les 21:37

    Bones Jordi,

    Perdona la intromissió, però et voldria el teu parer.

    Els de l'Orlandai (Casa Orlandai) volem muntar una passejada J.V. Foix: passegem pel barri mentre llegim un text de l'autor. Però no sabem quin triar. M'agradaria llegir alguna cosa de prosa més o menys relacionada amb Sarrià i no sé ben bé què triar. Què en saps de Dades metafísiques sobre Sarrià? És un llibre, un article? Explica alguna cosa sobre el barri?

    Ja veus que vaig ben perdut. Qualsevol idea que em puguis fer arribar em serà d'allò més útil.

    Salut i peles.

  • Anònim says:
    27 d’abril del 2012, a les 11:51

    Ja era hora que trobara algú que pensarà el mateix que jo; la novel·la "Jo confesso" és un timo. Roïna, roïna.I a tothom li escoltes dir que no. Marquèting i prou.
    TOMÀS SERRA

  • Laura Calçada says:
    30 d’abril del 2012, a les 14:11

    M'acabo de llegir el conte de les roses de'n Monzó. Petit plaer de dilluns...un petonet!