[Crònica] El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, parla a la ràdio abans d’ahir i
fa veure que està sorprès i dolgut. Sorprès perquè hi ha gent, com ara Jordi
Puntí, Joan de Sagarra o Bernat Dedéu, que no entén que s’hagin de pagar
123.000 euros ―iva inclòs―a Xavier
Bru de Sala per fer de comissari de l’Any Espriu. I dolgut perquè, com tots els
genis, se sent incomprès per aquells que només es fixen en el miserable calé i
no en la política cultural d’alta volada amb què obsequia, generós i
humanitari, el conjunt de la societat catalana. El seu esperit benèfic no té
límits. També deixa entendre a
l’entrevista que li fan a la ràdio que, si pagant ell de la seva butxaca els
123.000 euros es resolgués la polèmica, s’hi avindria, servicial com és. Sí, ho
ha dit, però això no té importància. Quan Ferran Mascarell parla, de seguida
notem que no parla ben bé català. De fet, parla en tecnòcrata, una forma
particular d’idiotisme lingüístic que retalla i disminueix la llengua de tothom
―a base d’estereotips i de formes semànticament buides― fins a convertir-la en
un monyó. En la subllengua de Mascarell les paraules prenen un altre sentit del
que ofereix el diccionari. Volen dir precisament una cosa i la seva contrària.
Són paraules exactament inexactes, sempre acompanyades d’una corrua de matisos
que les neutralitza i col·lapsa en el territori de l’abstracció. Mascarell afina
cada cop més el seu personatge, una aconseguida barreja entre director
comercial de gran superfície, xarlatà de fira i tirador de cartes.
L’esperpent, inesperadament, va
continuar ahir de la mà de Sergi Pàmies amb un article a La
Vanguardia. L ’escriptor ha exercit una
vegada més de discordant, en el paper que més li agrada, el d’original
irreductible. Els seus principis són ferms ―però com que cal fer l’article sempre
ens en pot oferir d’altres― i es dedica a fer esgrima retòrica i a
relativitzar. Segons Pàmies la raó no la té ningú i ell ha estat capaç de
veure-ho, sagaç. Perquè, aviam, ¿fins a quin punt és poc o molt 123.000 euros? Depèn,
segons l’escriptor: “Si, quan acabi l’aquelarre espriuenc, tots els catalans d’entre
sis i vuitanta anys sabem recitar de memòria part de La pell de brau, venerem el crani hamletià del poeta i parlem i
escrivim millor la nostra llengua, serà una inversió rendible.” Segons Pàmies
no n’hi ha prou amb criticar el sou de Bru de Sala, s’han d’oferir alternatives:
“a partir de quant hem de considerar-ho una inversió suportable? ¿La meitat?
¿Dos terços? I, marcant aquests límits, ¿no trenquem una lògica de mercat que
acceptem en molts altres sectors?” Ja que Pàmies ens demana que siguem concrets
ho serem. I per ordre.
Primo. L’administració pública, la de qualsevol país, pretén
gestionar tota la societat i, sovint, substituir la societat sencera i fins i
tot la democràcia amb falsos arguments tecnocràtics i altruistes. Suposadament
pel bé comú hem arribat a un Estat megalòman que fa de tot, de banquer, de
metge, d’educador, del que calgui perquè té necessitat de legitimar-se i de
celebrar-se. Mentre la sanitat funciona raonablement bé, no es pot dir el
mateix de l’educació. La nostra escola és una ruïna, la televisió i els diaris
són lamentables i el foment de la cultura irrisori. En lloc d’elevar la vida pública
millorant l’educació dels seus ciutadans els ministeris o departaments de Cultura
no fan altra cosa que propaganda. L’evidència no té excusa. Mentre es
distribueixen recursos colossals la cultura catalana és cada cop més precària i
pobra. Els nostres estudiants fracassen mentre els gestors polítics de la
cultura han establert un règim de prebendes, sinecures i pensions dignes d’un
Antic Règim que només afavoreix certes camarilles de suposats creadors, artistes
i escriptors. En realitat, no són sinó la claca del poder. Els autèntics
creadors, artistes i escriptors fan, tot sovint, la seva feina a repèl de la
cultura de masses que promou l’administració pública o, simplement, al marge
del poder. Fan llibres, quadres, escultures o pel·lícules i no pas
esdeveniments, accions, espais ni instal·lacions que compten amb estadístiques
de visites del públic. La cultura oficial és vanitosa, grandiloqüent, monocord
i d’escassa qualitat. Per això, la societat civil, en el seu conjunt, se sent
intimidada i desorientada, sovint reduïda a la indiferència acultural o a la resistència
passiva. Si, per exemple, es formessin bons lectors de literatura voldria dir
que s’estarien fomentant ciutadans amb sentit crític, amb prou consciència ètica
per enfrontar-se al poder tecnocràtic. Ciutadans que reclamarien la devolució
de la gestió pública de la cultura a la societat civil. De la mateixa manera
que l’Estat s’ha revelat un pèssim empresari en els països socialistes, en les
democràcies modernes ja ha demostrat sobradament la seva incompetència en
matèria cultural. Tot allò que l’administració pública no gestioni
satisfactòriament com a servei públic ho ha de deixar de gestionar. I deixar de
fer veure que els diners que hi dedica serveixen per al foment de la cultura
del país. Aquests diners serveixen, en realitat, per a altres coses.
Secundo. Antoine de Saint-Exupéry va acusar en 1938 la iii
república francesa d’assassinar els seus petits Mozart per indiferència i
incúria. Sergi Pàmies sap perfectament que cap Mascarell ni cap Bru de Sala són
una inversió rendible per evitar la nostra indiferència i incúria nacionals. És
més, sap molt bé que els diners que reben com a gestors culturals són diners
llençats. Sap, com sap tothom que, a més a més, Xavier Bru de Sala té un
destacat currículum com a pèssim administrador. Que va haver de sortir del conca
―“una merda com un piano” segons Albert Sánchez-Piñol― per la finestra en haver
confós la propietat privada amb la pública i que té un dels historials més
lamentables de perversió del servei públic en favor d’interessos espuris. Ja no
vivim en el món dels iniciats sinó en el món dels enganyats. L’Any Espriu no s’ha
plantejat ―en tenim mostres cada dia als mitjans de comunicació― com una
invitació a lectura i a la cultura sinó com un exercici d’instrumentalització
política, de la classe més pobra, barroera i adotzenada, confirmant els pitjors
tòpics i més inconfessables prejudicis. En l’actual situació econòmica és
indecent llençar els diners en l’Any Espriu i en Bru de Sala. És indecent haver
publicat el sou de Bru de Sala on no tocava per intentar amagar-lo. És indecent
que Pàmies digui que la pasta sigui “l’element morbós” perquè els diners no són
morbo, són responsabilitat. I és igualment indecent que Pàmies digui que
123.000 euros és un salari que es podria justificar depenent dels resultats.
¿De quins resultats? I, encabat, ¿de quina lògica de mercat parla Pàmies? Hi ha
una subtil diferència entre la General
Motors , posem per cas, i el Departament de Cultura de la Generalitat de
Catalunya del que viuen ara Mascarell i Bru de Sala. I aquesta diferència,
petita però fonamental, és que de la companyia d’automòbils els haurien
acomiadat per venedors de fum. Com els van acomiadar, respectivament, d’rba i d’Edicions Proa.
Tertio. En una democràcia culturalment manipulada la població s’adhereix
fàcilment a les idees preestablertes pel poder i, com a molt, manté una prudent
distància individualista. En una democràcia amb bona salut, l’opinió pública és
desconfiada, rebeca, dissident, refractària, fins i tot repatània i desagradable,
tendent a la rebel·lia i a les pròpies idees. A la llibertat, en definitiva. Ja
és ben curiós que Sergi Pàmies, amb solvent prestigi d’independència personal i
de virtuosisme irònic s’hagi anat adaptant cada cop millor a la pauta moral que
representa La
Vanguardia. Acabar , com Pàmies acaba el
seu article amb el versos més suats d’Espriu és una curiosa manera d’exhibir la
seva proverbial mandra professional. I també és ben curiós que l’any 2007 no va
voler anar a la fira del llibre de Frankfurt perquè no s’hi convidava també els
escriptors en llengua espanyola. Mireu-lo avui, ara, a la fira del llibre de
París, entre Juan Goytisolo i Carlos Ruiz Zafón, rialler i content d’ell
mateix. Per sobre del bé i del mal, l’autor de T’hauria de caure la cara de vergonya.
Jo vaig sentir la tertúlia on participava el conseller de Cultura, Ferran Mascarell. Va justificar els honoraris d'en Xavier Bru de Sala dient que de fet eren per dos anys de feina, el de preparació i el d'execució de l'Any Espriu. L'article és dur quan explica els motius pels quals ni en Ferran Mascarell ja no és a RBA, ni en Xavier Bru de Sala ja no és a Edicions Proa. Potser sí que hi ha intel·lectuals que necessiten l'Administració pública per trobar-se còmodes laboralment parlant.
Bill Gates i la seva dona ofereixen 78.000 euros a qui aconsegueixi dissenyar una nova generació de condoms. I l'expresident Sarkozy ha estat empaitat pel jutge que el pot condemnar a tres anys de presó per una quantitat de 150.000 euros. Ho dic perquè situem els 123.000 euros en la seva escala
5No us poseu pedres al fetge. El senyor Mascarell, que era una esperança per a molts, ha demostrat que no té ni idea de com ha d'anar la cultura d'un país. Fa com tots: premia els llepes de sempre. Del seu cap no ha sortit ni us sola idea que no sigui de buròcrata. No té ni idea de quines persones tenen talent i quines no en tenen. Quina vergonya! I quina pena! En aquest país no hi ha res a fer. De totes maneres, gràcies, Jordi Galves. El cas de Bru de Sala es pot considerar perfectament com una corrupció més. I així anirem fent fins qui sap quan.
Tens tota la raó, Jordi. I discrepo de Jordi Morrós: és ben cert que Bru de Sala i Mascarell han fracassat en els seus intents de fer carrera fora del paraigua de l'Administració, i això és prou significatiu. Pel que fa a camarilles i sinecures, mireu la llista d'autors que van al Saló del Llibre de París. No entraré en la patètica llista en castellà, amb la filla de Juan Marsé, autor per qui el nostre conseller té una lamentable devoció. En català, em trobo uns quants infumables (perdó, imparables) acompanyant aquell arquitecte que hauria de deixar-se de quincorns i quinconyes, i en canvi no veig Maria Barbal, de qui Tinta Blava va publicar ja fa gairebé deu anys en francès Pedra de tartera (Pierre d'éboulis). Galves, i tu ets capaç d'explicar-me què hi fot un acte sobre Joanot Martorell, nat a Gandia i mort a València, si s'ha de parlar de "Barcelone, ville des prodiges"? Vejats miracle!