[Crònica] Ja
vam analitzar aquí l’egoista fascinació de Jordi Llovet per la
mentida, del tot incompatible amb l’estudi de la ficció o, si es
vol, de la literatura. L’estudi de l’art se subordina sempre a
qualsevol interès, personalisme i àdhuc idiotisme. Per veure-hi
clar en l’estudi de la literatura cal distingir molt bé l’imperi
—o principi— de la realitat del mite i de la faula, del parer
subjectiu, ben legítim mentre no incompleixi el contracte social que
un determinat ciutadà té en relació als altres ciutadans als quals
s’adreça. Mentre no pretengui manipular els lectors ni burlar-los
amb informacions provadament falses o amb arguments enganyosos de
faiçó malvolent. Mentre no faci passar el bou dels interessos
personals per la bèstia grossa de la crítica literària. Un exemple
recent d’aquesta corrupció professional de Jordi Llovet és
l’article publicat a El País amb el títol Apàtrides.
Alguns
ciutadans de Catalunya —incomptables però no infinits mentre no
s’exerceixi el vot democràtic— se senten més espanyols que
catalans, o tan catalans com espanyols o fins i tot ni catalans ni
espanyols. Aquests darrers són sens dubte persones idealistes, de
formació universitària i elevada; són els que s’anomenen a ells
mateixos ‘ciutadans del món’, imbuïts d’una fantasmagòrica
identitat superior, la que ateny tot el planeta però que, a la seva
manera, també estableixen una altra mena de fronteres injustes i
cruels, les que ens priven dels nostres germans extraterrestres i
supralunars, encara avui no trobats però que alguna dia reconeixerem
gràcies a l’anagnòrisi i la panspèrmia.
Tots
aquests ciutadans no se senten representants per l’independentisme
català, és ben cert, però tampoc el tradicional espanyolisme de la
cultura política madrilenya els ha representat fins ara. A no ser
que aquestes subtils categories de ciutadans —els que se senten més
espanyols que catalans, tan catalans com espanyols o ni catalans ni
espanyols— no fossin, en realitat, sinó formes subreptícies i
enganyoses de l’espanyolisme irredemptista. Amb l’independentisme
català com a opció política diferenciada cap ciutadà queda més
descol·locat del que estava abans. Ben al contrari: és la primera
vegada que l’espanyolisme identitari i universal té a Catalunya
una alternativa política plausible que trenca la unanimitat
identitària. No recordo que Jordi Llovet es queixés d’aquesta
forçada i inexistent unanimitat. I no ho recordo perquè mai no hi
va ser. Tampoc, en aquests darrers anys, s’ha exclamat davant dels
governs del PP i del PSOE per no respectar els ciutadans catalans que
no se senten espanyols. Durant els innumerables atacs del poder
espanyol contra la llengua i la cultura catalanes ni una sola vegada
va piular, preferint, això sí, fer costat als plantejaments
cívico-bíblics del Foro Babel.
Llovet
qualifica d’apàtrides tots els ciutadans
catalans
no independentistes amb una sorprenent frivolitat, amb l’ús de les
paraules i un gust immoderat per l’exageració victimista. Com a
antic membre d’una secta maoista, Llovet hauria de recordar que la
condició d’apàtrida és una altra cosa, incomparablement més
exemplar i reeducadora,
crua i dramàtica, digna de molt més respecte, com explica Vladímir
Nabòkov en fer repàs a un episodi feridor de la seva biografia:
“Em veig a mi i a milers de russos blancs duent una vida estranya
però gens desagradable entre la indigència material i el luxe
intel·lectual (...) Però, de vegades, aquell món espectral en què
exhibíem les nostres ferides i plaers es convulsionava per
mostrar-nos qui era el captiu en carn viva i qui era l’amo. Això
s’esdevenia quan havíem de prorrogar uns diabòlics carnets
d’identitat, o obtenir, quelcom que trigava setmanes, un visat per
anar de París a Praga, o de Berlín a Berna. Els emigrats ja no eren
ciutadans russos, i la Societat de Nacions els donava un passaport
anomenat Nansen, un paperot que s’estripava cada vegada que
l’havies de desplegar. Les autoritats, els cònsols britànics o
belgues, semblava que creien que tant era com pogués arribar a ser
de miserable un Estat, posem per exemple, la Rússia soviètica:
qualsevol fugitiu d’aquest Estat era encara més menyspreable pel
fet d’existir fora d’una administració nacional. ¡No tots ens
resignàvem a ser bastards o fantasmes!”
Aquests
són els autèntics apàtrides i no pas, per exemple, el diputat
Albert Rivera. Fixem-nos també que Nabòkov no fa mai victimisme i
no s’està de recordar, al costat de les terribles condicions a les
que els sotmetien els partidaris del status
quo
de les fronteres europees, alguns detalls importants, com ara el
‘luxe intel·lectual’ i els ‘plaers’ dels apàtrides. En cap
moment el gran escriptor rus tampoc no fa referència a la ‘classe
intel·lectual’ a la que creu pertànyer el professor Llovet, font
de tota mena de privilegis que reclama article rere article i que
pretenen justificar el seu delirant complex de superioritat. Un
deliri fastuós que arriba a la comicitat quan s’atreveix a buscar
—i a trobar— coincidències entre l’affaire Dreyfus i el procés
independentista. Ja que vostè, Llovet, fa temps que no s’enrojola,
permeti’m que ho faci jo en el seu lloc, per vergonya aliena.
Dreyfus, el jueu marginat i maltractat a una banda, la dels bons, la
dels contraris a la independència. I en l’altra banda els
antisemites, els dolents, els partidaris de la secessió. Una vegada
més, ara de la mà del gran intel·lectual numerari de la més
virtual
acadèmia barcelonina, Jordi Llovet, la més fina i subtil de les
recreacions intel·lectuals de la factoria FAES de José María
Aznar: la reductio ad Hitlerum.
Els independentistes comparats, un cop més, amb els nazis.
Certament,
Jordi Llovet ha estat un gran patriota d’una pàtria que ha entès
manipulant sense respecte Ciceró. La pàtria del calé. Quan el
príncep de la retòrica deia que “la
pàtria és qualsevol lloc en què es visqui bé” no es referia a
les innumerables canongies, privilegis i corrupcions per les que
Llovet serà recordat quan fou un
del
més mimats entre
els
aparatxics del PSC. Quan vivia principescament i avara de nombrosos
pressupostos públics, quan feia genuflexions a tota mena de polítics
i quan exercia el dret de cuixa amb els seus estudiants i subordinats
més ben plantats. Els
apàtrides com Llovet no són precisament els harragàs,
els pobres que cremen els seus documents per no ser deportats des de
Lampedusa.
La
pàtria dels
apàtrides amb vocació de
funcionaris perpetus
és
sempre l’Estat. Serà una mica més enfadós que abans però de ben
segur, si mai arribés un Estat
català, Llovet es desdiria de les seves paraules —com quan va
assegurar que abandonava la universitat— i amb perícia
de mestre faria nova
amistat
entre rectors, directors
generals, delegats,
subsecretaris, caps
de secció, caps de servei i, fins i tot, bidells. Ben proveït de
peculi continuaria defensant des del diari la seva particularíssima
manera d’entendre la pàtria, la moral i, fins i tot, la decència. Com es preceptiu, continuaria donant una mà de pintura erudita als seus lectors i seguidors. Ja ens va ensenyar don Eugeni Xammar que "un imbècil sense cultura mai no serà un perfecte imbècil".
Jordi, no val la pena que t'acarnissis amb el nostre exprofessor: algú podria pensar que fas allò tan espanyol d'"A moro muerto, gran lanzada". Escriure al Quadern d'El País, un diari menys llegit a Catalunya que El Punt i que té les hores comptades, per molt que n'acabin d'inaugurar una edició virtual en català, és com tocar a l'orquestrina del Titanic: una cosa més aviat digna de compassió. Jordi Llovet no ha fet gaire més ni gaire menys que molts altres professors de la nostra universitat, incloses reverències, canongies i drets de cuixa diversos. Ha cobrat més que molts, segurament, però almenys no ha acabat ballant la rumba a Cuenca, com l'ínclit Félix de Azúa. I el seu Adéu a la universitat em va fer gràcia: semblava escrit pel capità Renaud (https://www.youtube.com/watch?v=SjbPi00k_ME). En fi, avui que el Taxidermista s'ha reconvertit en el MariscCo (amb una web que segueix sent una mala traducció del castellà, això sí:http://www.mariscco.com/reial/), entendràs que més d'un Llovet i/o babèlic pugui entendre que la nostalgie n'est plus ce qu'elle était. Jordi, amic, deixa que els morts enterrin els seus morts; tu vés i anuncia el Regne de Déu (Lc 9,60).
Una de les característiques del Barça i d'alguns culés com tu és pensar que es guanya el partit sense baixar de l'autocar. Jo no donaria per mort el lerrouxisme maoista. Cal ser poc triomfalistes.
I deixar-te dir nazi es veu que no t'importa. A mi sí
Jordi, ni sóc culé ni sóc nazi. Però si el lerrouxisme maoista treu el seu repulsiu nas al sol no és tant per en Jordi Llovet com per altres que, prèvia caiguda al camí de Damasc, ara s'embolcallen amb l'estelada per obtenir noves canongies, a can 62 o perillosament a prop de la casa dels Canonges. Efectivament, que en Jordi Llovet em digui nazi no m'importa perquè sé que no ho sóc i que ell també ho sap, però ho ha de dir per conservar la seva columna en un lloc tan precari com el Quadern. Reservo la meva indignació per als qui treuen més capital, polític i econòmic, de l'acusació de nazisme. Aquests són els nostres veritables adversaris, i no podem malbaratar energies contra els qui no són sinó la seva claca.
Castellonenc. També li podríem recomanar al Llovet que fes una ullada als "apàtrides" valencians que fa anys i panys que patim l'espanyolisme del psoerato i del peperato. Quines penques! Per aquí també hi ha haver un conseller del PP que va titllar els professors de valencià de talibans. Ai!
aquesta purria es equiparable a lo pitjor de la caverna madrilenya
seguiu seguiu, i bordeu, perquè aquest senyor borda, no parla
Jordi, el que intente ver alguna contraargumentacion de peso en tu contestacion al articulo "Apatridas", va listo.
Todas son falacias ad personam, y a lo mas que llegas es al "tu quoque".
Que bien se vive al calor del grupo que se puede expresar sin restricciones , eh?
Por cierto, que suena raro que un independentista acuse a alguien de victimismo,.. en ese caso ya no hay una viga en el ojo,hay un tronco de sequoia milenaria
Quina argumentació més patètica, nano! Tot i que dir 'argumentació' és dignificar la vomitada d'atacs personals als que es limita el teu article, Jordi. Quina por que fas!!! Gairabé sento el resó de les botes fent el 'paso de la oca'
A no ser que aquestes subtils categories de ciutadans —els que se senten més espanyols que catalans, tan catalans com espanyols o ni catalans ni espanyols— no fossin, en realitat, sinó formes subreptícies i enganyoses de l’espanyolisme irredemptista.
SOLO CON ESTE ELEVADO PENSAMIENTO QUEDAS RETRATADO A LA PERFECCIÓN. ESO SI QUE ES ALTURA INTELECTUAL Y DE MIRAS. UNA JOYA. PIQUITO DE ORO.
A no ser que aquestes subtils categories de ciutadans —els que se senten més espanyols que catalans, tan catalans com espanyols o ni catalans ni espanyols— no fossin, en realitat, sinó formes subreptícies i enganyoses de l’espanyolisme irredemptista.
SOLO CON ESTE ELEVADO PENSAMIENTO QUEDAS RETRATADO A LA PERFECCIÓN. ESO SI QUE ES ALTURA INTELECTUAL Y DE MIRAS. UNA JOYA. PIQUITO DE ORO.
Me sorprende este odio recalentado que destila el escrito del dueño del blog. Aun sin conocerle a él, ni tampoco a los que alaban, si miedo me daban y dan algunas plumas castizas, que yo no llamará madrileñas, a no ser que los ciudadanos de Madrid les despierten también odio por el hecho de serlo, -que todo podría ser-, lo que aquí leo es tan equiparable a ese casticismo que se las da, ahora sí, de original, moderno, y claro está, de patriota desenmascarador de españolistas, pergeñando "verdades como templos", que confieso que hasta aquí hemos llegado: al saco donde nadan la COPE, el cascabel al gato, (o como se llame), a la Rahola más sembrada, y aquel que llora.
Aun sin conocer al tal Llovet, no puede ser tan malo cuando uno lee este libelo de un autor tan arrogante.
Una pregunta, simplement, ¿vostè creu que es pot nedar en un sac? "el saco donde nadan...". Potser és una arrogància per la meva part però jo diria que vostè té unes idees força particulars, personals i intransferibles.
És curiós, Jordi: l'endemà del 20N veig que va començar un doll de comentaris al teu escrit, la majoria dels quals: a) denunciaven que no donessis (encara!) més arguments en el teu text i, a continuació, paradoxalment, t'insultaven sense aportar cap argument per discrepar amb tu; b) directament et deien nazi. Davant d'una exhibició de nivell intel·lectual com aquesta, amb metàfores tan curioses com la del sac de natació, començo a pensar que potser sí que ho tenim guanyat.